הורים שואלים

[ File # csp4656743, License # 1908791 ]
Licensed through http://www.canstockphoto.com in accordance with the End User License Agreement (http://www.canstockphoto.com/legal.php)
(c) Can Stock Photo Inc. / pressmaster
הרך הנולד הגיח לאוויר העולם ואתם, ההורים הנרגשים, נחושים בדעתכם להפוך את שנותיו הראשונות של העולל למאושרות והעליזות בחייו. סביר להניח שכבר תכננתם בראש שורה ארוכה של פעילויות לילדים אליהן תוכלו ללכת עם הילד כשייוולד. כיום, פעילות לילדים אפשרית כבר בשלבים ראשוניים ביותר. היות וילדים רכים (בטח ובטח בשנה הראשונה לחייהם) אינם מרבים לצאת מהבית ולשחק בחוץ, הפעלות לילדים בשלב זה באות בדרך כלל לידי ביטוי באמצעות משחקי תינוקות, ספרי ילדים וכדומה. משחקי תינוקות מספקים פעילות לילדים, מגיל אפס ועד גיל שלוש.
בדומה לילד בכל גיל, אין דבר אשר פעוט אוהב יותר מאשר משחקים. בשנים האחרונות, ניכרת התקדמות והתפתחות אדירה בכל הקשר למשחקי תינוקות. כיום, משחקי תינוקות הנם ממש אטרקציות לילדים במתחם הביתי. מחקרים רבים אשר נערכו בתחום זה הצביעו על כך כי פעילות לילדים בדמות משחק תינוקות המותאם לגילם מאפשרת גם הנאה וגם למידה. משחקי תינוקות מגיעים בשלל צבעים וצורות, ומתוכננים באופן מיוחד בהתאם לגילאי הקטנטנים. מאמר זה יעסוק בשאלות הבאות - "כיצד לרכוש משחקי תינוקות?" ו"מה חשוב לדעת לגבי משחקי תינוקות?".
משחקים לתינוק

הפרידו בין משחקי תינוקות למשחקים לגיל הרך

ובכן, הגעתם לחנות הילדים הקרובה לביתכם ואתם חמושים בכרטיס אשראי על מנת לרכוש משחקי תינוקות. כעת, חשוב להבין כי משחקי תינוקות מותאמים כיום לגילו של הפעוט. ממש בדומה לבגדים, גם כאן מדובר במוצרים אשר נבחרים בהתאם לגיל מבחינת חודשים. הסיבה לכך הנה פשוטה. פעילות לילדים בגיל שנה איננה בהכרח מתאימה לילדים בגילאים מתקדמים יותר.
כפי שצוין לעיל, חנויות הצעצועים והציוד לתינוקות מלאות במשחקים למכביר. משחקים אלה נועדו להעניק מענה עבור פעילויות לילדים - החל ממשחקי קופסא והרכבה, דרך צעצועי התפתחות, וכלה באביזרים "לימודיים". כמו כן, חשוב להפריד בין משחקי תינוקות לבין משחקים לגיל הרך. בשנים הראשונות לחיי התינוק, ישנה חשיבות גדולה בנוגע לבחירת הצעצועים. משחקי תינוקות אינם צעצועים לשם הנאה בלבד. מדובר במשחקים אשר הורכבו והותאמו במיוחד בהתאם לצרכי הילדים בגילאים הרלוונטיים. במילים אחרות, משחקי תינוקות הנם ממש בית ספר (ואף "אוניברסיטה") עבור הילד.

מגיל 0 עד חצי שנה

מומחים ומתכנני משחקי תינוקות סבורים כי במידה וילדים בגיל אפס עד חצי שנה היו יכולים לדבר, הם בוודאי היו מבקשים מהוריהם צעצועים ומשחקים אשר יסייעו להם לצבור תחושות של ביטחון, חום ואהבה. יש הטוענים כי מדובר באחת התקופות הקריטיות והחשובות ביותר מבחינת התפתחותו של הילד. לדוגמא, אמהות רבות לוקחות את ילדיהם בשלב זה לפעילויות לילדים במרכזי הורות בכדי לשפר את הקשר של הילד עם העולם הסובב אותו (ובעיקר עם אמו ואביו).
בחצי השנה הראשונה לחייו, התינוק מפתח את יכולותיו הבסיסיות ומתחיל ליצור קשר עם סביבתו. אי לכך, בעת רכישת משחקי תינוקות בשלב זה, חשוב להיות קשוב לילד ולנסות להתחקות אחר צרכיו ורצונותיו. בגיל זה, אחד הצעצועים הפופולריים ביותר עבור תינוקות הינו ה"אוניברסיטה". מדובר במעין מצע רך עליו מותקנים צעצועים שונים. צעצועים אלה נבחרו בקפידה והם ממש הפעלות לילדים. לא מדובר ב"סתם" פעילות לילדים. מתקני ה"אוניברסיטה" מגרים את תנועות הרגליים והידיים של התינוק ומסייעים באופן ממשי להתפתחותו. כמו כן, רבים מהצעצועים מפעילים צלילים ותזוזות בהתאם למגע ומדובר בפעילות לילדים אשר הנה ממש כמו לונה פארק קטן עבור העולל. אין ספק כי ההורים יופתעו לגלות כמה מהר התינוק "מבין וחוקר" את ה"אוניברסיטה" וכיצד הוא לומד איך להפעיל אותה כמו סטודנט המתכוון לסיים את לימודיו בהצטיינות יתרה.
משחק לתינוקות

בין חצי שנה לשנה

תינוקות אשר הנם "ילדים גדולים", שכבר מלאה להם חצי שנה, זקוקים למשחקי תינוקות חדשים אשר יאתגרו אותם. בחצי השנה השנייה לחייו של התינוק, הוא עובר "קפיצה התפתחותית של ממש". על פי רוב, תינוקות בגילאים אלה כבר זוחלים ומתקשרים, עיניהם פקוחות והם מתחילים ממש לחקור את העולם. כעת, התינוק כבר יכול לשבת, למלמל משפטים שלמים בג'יבריש, להשליך חפצים ואף להחזיק את עצמו במצב עמידה כאשר הוא מקבל תמיכה. כמו כן, תינוקות יכולים בגיל הזה להפעיל חפצים "מתוחכמים" יותר כגון תוף מרים או פעמון הדלת. אי לכך, משחקי תינוקות מומלצים כעת הנם צעצועים אשר יכולים לעודד את התינוק לזחול, לעמוד ולנוע. היות והילד מתחיל "להבין איך העולם עובד", מומלץ לרכוש משחקי תינוקות המניעים לפעולה (לדוגמא, משחקים אשר מפעילים אורות וצלילים במגע, או מתגלגלים ונעים על פי דחיפה).

בין שנה לשנה וחצי

על פי רוב, התינוק בשלב זו הופך ממש לאיש קטן ועצמאי. מרבית התינוקות מתחילים ללכת בסביבות גיל שנה ונראה כאילו הם מבקשים לומר "הביטו בי, וראו כמה אני מוכשר ויפה". תינוקות בגיל שנה ומעלה יכולים כבר ללכת, לרקוד, לשיר ולדבר. כמו כן, פעולות אשר התרחשו עד עתה בטעות (לדוגמא, הפעלת צעצוע מסוים), קורות עכשיו בכוונת מתכוון. כעת, הילד כבר עבר לשלב בו משחקי תינוקות צריכים לאתגר אותו מבחינה קוגניטיבית ומוטורית. במילים פשוטות, הוא רוצה פעילות לילדים המתאימה לגילו. לפיכך, ניתן לרכוש משחקי תינוקות הדורשים פעולות הרכבה רב-חושיות (למשל, קוביות לגו מזמרות או צינורות גמישים ונעימים). כמו כן, ניתן לרכוש משחקי תינוקות מתוחכמים יותר כגון שולחנות הפעלה הכוללים מספר הפעלות לילדים.

בין שנה וחצי לשנתיים

התינוק כבר ממש לא "ילד". הוא הולך, שר, רוקד, קופץ ומדבר. כמו כן, הוא מזהה אנשים, נהנה מחברתם של קרובים, ומגיב כמעט לכל פעולה המתרחשת סביבו. בשלב זה, ניתן לראות כי הוא הפך בין לילה לחקרן וסקרן מאין כמוהו. משחקי תינוקות המתאימים לגילאים אלה הנם משחקים אשר מעודדים הגברת יכולות מוטוריות ושכליות ברמה מתקדמת יותר. לדוגמא, ניתן לרכוש לילד משחקים המאפשרים הרכבה והצלחה או משחקים שניתן דרכם להפעיל את הדמיון (למשל, מר תפוח אדמה המפורסם).
לגו לתינוקות

בין שנתיים לשלוש

תינוקות בגילאים האלה מתקרבים כבר לשלב בו הם כבר לא יהיו תינוקות אלא "ילדים בגיל הרך". כעת, התקשורת שלהם עם העולם איננה עניין של מה בכך והם יכולים להיות פטפטנים לא קטנים. מדובר בשלב בו התינוק כבר חברותי כלפי הסביבה ואף יודע להביע את רצונותיו באשר לסוגיות בוערות העומדות על הפרק (לדוגמא, משחקי תינוקות שנלקחו ממנו כאשר הוא זקוק להם). כעת, משחקי תינוקות אשר יתאימו לקטנטן יכולים להיות משחקים הכוללים דמיון, חוויות, משחקי כאילו (ברבי, רופא, פועל בניין, טבח) וכדומה. כמו כן, מדובר בשלב בו התינוק מתחיל כבר ליהנות מאד מקרבתם של ילדים אחרים. אי לכך, הוא בהחלט ישמח להשתתף במסגרת פעילויות לילדים מחוץ לבית בחברת זאטוטים אחרים. חוגים לילדים הם כבר אופציה אשר בהחלט מונחת על הפרק.

Leave a Reply