הורים שואלים

[ File # csp4656743, License # 1908791 ]
Licensed through http://www.canstockphoto.com in accordance with the End User License Agreement (http://www.canstockphoto.com/legal.php)
(c) Can Stock Photo Inc. / pressmaster
לא עוברים כל גבול

בכל קבוצה, חברה או מדינה ישנם גבולות ברורים המאפשרים את החיים יחד. החברים באותה קבוצה מודעים למותר ולאסור, מתוך הבנה שלא ייתכן מצב שבו כל אחד יעשה כרצונו ולא יתחשב באחר. הגבולות מיועדים לשמור על הסדר, לשמור על הביטחון ולייצר חיים איכותיים. גם משפחה היא יחידה קבוצתית, אך כזו שבה אתם ההורים עומדים בראש.  במשפחה אתם האחראים על ביטחונם של ילדיכם ועל ניהול המשפחה, ועליכם להקפיד על חוקים ומשמעת שמטרתם להגן על הילדים כגון: לא לאפשר לילד לאכול כל מה שירצה, לא לשחק בחשמל וכמובן שלא להרים יד על אף אחד, כמו גם הקפדה על הכנת שיעורים וזמן השינה. גבולות אלו נועדו לעזור לילדינו וחשיבותם רבה מאד להמשך התפתחותם כמבוגרים אחראיים.

מעקה על גג גבוה

התיאוריות הרבות לאורך השנים הנוגעות לגידול ילדים, לחינוכם ובעיקר הצבת גבולות לילדים, עברו תהפוכות ושינויים. בעשורים הקודמים הורים סברו שאם יהיו פחות נוקשים עם ילדיהם, אם יאפשרו להם לגדול ללא גבולות ויהיו חבריהם, הילדים יגדלו להיות בוגרים הבטוחים בעצמם. בשנים האחרונות הבינו אנשי חינוך רבים שהצבת הגבולות היא הכרחית וחשובה לתחושת השייכות, לביטחון העצמי ולעצמאות של הילדים.

ילדים זקוקים למסגרת, לכללים ולשגרה ברורה אשר מסייעים להם להתנהל בעולם מבלבל. גם אנחנו כמבוגרים זקוקים למסגרות כדי להצליח להשיג תוצאות. הצטרפות לקבוצות תמיכה, לקבוצות ספורט ודיאטה, לארגונים שונים היא דרך דומה להכניס את עצמנו לשגרה ברורה, לכללים שיש לעמוד בהם ולחוקים. ילדים זקוקים לכך אף יותר.

טיפים להצבת גבולות

כולנו מכירים את המשפט הידוע "תבחרו את המלחמות שלכם", אם כי לא באמת מדובר כאן על מלחמות ואפילו לא בהכרח על מאבקים. הצבת גבולות היא משימה קשה ומאתגרת, והיא מתחילה כבר מגיל צעיר. אם החלטתם להציב גבולות בנושא מסוים, ודאו שהילד מבין מדוע אתם עושים זאת, מדוע חשוב שימלא אחר ההוראה והיו עקביים ונחושים. חשוב שתהוו דוגמה אישית עבור הילד בעמידה בגבולות אחרים ואפילו בגבולות ובכללים שהצבתם לו.

גם אם הגבולות נועדו לשמור על ביטחונו של הילד וגם אם נועדו ליצור שגרה עבורו ועבורכם, אל תיכנעו ותבטלו את עצמכם. חשוב לא להיות נוקשים ללא היגיון או קשר למעשיו של הילד, ולא להציב גבולות שאתם לא הייתם עומדים בהם או שאינכם מסוגלים לאכוף. להגיד לילד "לא" אינה משימה פשוטה, ולפעמים היא כרוכה במאבק פנימי, באי נעימות או בילד לא מרוצה, אך זכרו שהגבולות מיועדים להביא אותו לגדול לחיים עצמאיים, לעזור לו להיות אדם המסוגל להתמודד עם קשיים, ולהכינו לחיים.

עליכם ההורים מוטלת האחריות לעזור לילדים להיות מבוגרים אחראיים, המסוגלים לנהל חיים יצרניים בביטחון, לנהל מערכות יחסים המבוססות על כללים וגבולות, על כבוד לזולת ועל עמידה בזמנים ובהתחייבויות.

Leave a Reply